Josefas Frankas, „Flora“ „Modernity“
Botanikos pamokos interjere
Laura Čiginskaitė

XX a. ketvirtajame dešimtmetyje augaliniais motyvais dekoruota tvirto medžio spintelė „Flora“ buvo gaivus gūsis, įsiveržęs į tuo metu vyravusias tendencijas, o iš Austrijos kilęs dizaineris ir architektas Josefas Frankas pelnė progresyvaus kūrėjo statusą. Jis vadovavosi patogumo ir išskirtinumo principais – daiktai turėjo būti naudojami, tačiau atspindėti jų savininko charakterį.

Austrijoje savo karjerą pradėjęs, tačiau garsiausius darbus Švedijoje sukūręs dizaineris J. Frankas, atvykęs į Skandinaviją, atvertė naują puslapį. Tiesa, pradžia nebuvo lengva. Savo vardą Vienoje jau turėjęs dizaineris naujoje šalyje jį kūrė praktiškai nuo nulio, nes daugelis nesižavėjo idėja įdarbinti atvykėlį. Visgi išsigelbėjimu (galbūt netgi tramplinu) tapo bendradarbiavimas su Estrida Ericson, įmonės „Svenskt Tenn“ įkūrėja. Šis kūrybos etapas buvo itin produktyvus, iš jo J. Frankas paliko daugiau nei 3000 brėžinių, 250 tekstilės raštų.

Šiame ilgame darbų sąraše – ir išskirtinė spintelė „Flora“. Nuo mažens J. Frankas domėjosi botanika. Natūralu, kad tai atsispindėjo ir dizaino kūriniuose. Jo darbus puošė tulpės, neužmirštuolės, lelijos ir daugybė kitų – realių arba nebūtinai – augalų. Kūrėjas pirmenybę visada teikė tam, ką matė gamtoje ar botanikos vadovėliuose, tačiau nepraleisdavo progos įterpti ir vaizduotės elementų. Dizaineris tikėjo, kad gamtos ornamentai ir dizaino kompleksiškumas padeda sukurti ramybę.

Spintelė „Flora“ tęsia J. Franko idėją dekoruoti paviršius netradiciniu ir netikėtu būdu. Spintelės dekoro pagrindas – rankomis spalvinti Carlo Lindmano knygos motyvai. Grakštūs botanikos elementai kuria kontrastą su grubesnėmis medienos detalėmis. Augalų motyvai nukreipia į praeitį, tačiau baldo dizainas išlieka modernus. Idėja sukurti šį objektą gimė apsilankius vieno žinomiausių botanikų Carlo Linnaeus vasarnamyje netoli Upsalos, kur kambarį puošė augaliniais motyvais dekoruoti tapetai.

Spintelės formos įkvėptos XVI–XVII a. Anglijoje ir Azijoje vyravusio dizaino, vienas geriausių tai atspindinčių elementų – per vidurį padalytos durelės. Taip pat sakoma, kad šiame dizaino kūrinyje susipina Vienos elegancija ir švediškas funkcionalumas.

Architektas ir dizaineris J. Frankas laikomas vienu progresyviausių XX a. 3–4 deš. kūrėjų. Jo darbai ir šiandien atrodo peržengę laikmečio dvasią. Išskirtinio dėmesio sulaukė J. Franko tekstilės darbai, kurie atranda vietą ir šiuolaikiniuose interjeruose. Kaip sakė pats kūrėjas: „Kuo laisvesnis raštas, tuo geresnis rezultatas.“

Straipsnio komentarai

Siųsti