„Flos“
Neproporcingas šedevras
Laura Čiginskaitė

Ikoninis šviestuvas „Taccia“ kartais pavadinamas balansavimo simboliu. Iš pirmo žvilgsnio nestabiliai besilaikanti viršutinė šviestuvo dalis kuria netikėtą efektą, atrodo, lyg kažkas čia pritvirtinta atvirkščiai, tačiau kūrėjai ne kartą tvirtino – tokia ir idėja. Nesenstančiu dizaino objektu įvardijamas šviestuvas visuomenei pirmą kartą pristatytas prieš šešis dešimtmečius, o 2016 m. atgimė iš naujo.

Mažytė neoklasikinė kolona ir neproporcingai didelė viršutinė dalis, pritvirtinta tarsi atvirkščiai, – toks atpažįstamo šviestuvo „Taccia“ dizainas, netradiciniu būdu sujungiantis gana tradicinius elementus. Jo autoriams – broliams dizaineriams Achilui ir Pierui Giacomui Castiglioni – šviestuvo dizaino idėja kilo žvelgiant į kabantį šviestuvą, kurį apvertus sklinda daugiau šviesos.

Vienas iš brolių, Achilas, šį šviestuvą yra prilyginęs prabangiam automobiliui. „Mums tai – šviestuvų mersedesas, sėkmės simbolis galbūt dėl to, kad jis yra klasika. Žinoma, kurdami negalvojome apie prestižą“, – sakė dizaineris.

Citata:Mums tai – šviestuvų mersedesas, sėkmės simbolis galbūt dėl to, kad jis yra klasika. Žinoma, kurdami negalvojome apie prestižą.

Per šešis dešimtmečius šviestuvas „Taccia“ iš esmės nepasikeitė, tačiau jo dizainui buvo pritaikytos šiuolaikinės technologijos – įtaisytas LED apšvietimas, pūstą stiklą viršutinėje dalyje pakeitė metakrilatas.

Tiesa, būtent pastarieji pokyčiai yra labiau ne žingsnis į priekį, o grįžimas prie šaknų. 1958 m. sukurtame pirmajame šviestuvo prototipe buvo naudojamas skaidrus plastikas, kurio atsisakyta dėl deformacijos nuo lemputės skleidžiamos šilumos. Ieškant galimybių, kaip apskritai paversti šviestuvą funkcionaliu, 1962 m. panaudotas stiklas iš Murano salos, garsėjančios šimtametėmis stiklo gamybos tradicijomis. Vis dėlto, pasikeitus technologijoms ir išaugus galimų naudoti medžiagų spektrui, 2016 m. grįžta prie pirminės idėjos ir stiklinis gaubtas pakeistas metakrilatu. Tais metais pristatytas ir mažesnis šviestuvo „Taccia“ prototipas.

Nors šis šviestuvas dažnai vadinamas postmoderniu, patys kūrėjai tvirtina, kad tokio tikslo neturėjo. Drąsa ir netradiciniai sprendimai buvo neatsiejami nuo jų braižo. Bendras brolių kūrybinis laikotarpis dažnai laikomas produktyviu, darbai – novatoriškais ir netgi šiek tiek humoristiškais. Tiesa, nepaisant progresyvių idėjų, jų kūryboje estetika buvo neatsiejama nuo funkcijos, todėl darbuose vyravo aiškios formos, paprasti sprendimai ir kokybiškos medžiagos. Dizainerių kūrinių sąraše taip pat yra žinomas šviestuvas „Arco“, „Toio“ ir dar daugybė kitų. Nuo pat sukūrimo iki dabar šviestuvą „Taccia“ gamina žinoma Italijos šviestuvų įmonė „Flos“, kurios kataloge – ne vieno žinomo dizainerio kūrinys.

Straipsnio komentarai

Siųsti
Interjeras interjeras